subtitel: The art of making and marketing work that lasts Promotie is niet hoe grote werken gemaakt worden, alleen hoe je erover hoort Het gaat er niet alleen om voor wie het boek is, maar ook wat het doet: heeft het boek een doel? voegt het waarde toe? hoe verbetert het de levens van de mensen die het kopen? Een boek moet oftewel erg vermakelijk zijn, ofwel extreem praktisch. De rest is bijzaak. Als je controversieel wilt zijn, moet je je onderwerp zo goed bestudeerd hebben, dat je weet welke grenzen je kunt verleggen én welke je moet respecteren. Oefening: • leg in 1 zin, 1 paragraaf en 1 pagina uit: • dit is een X, dat Y doet. Dit help Z mensen • Dit wordt dan uiteindelijk: Dit is een X dat Y doet voor Z, omdat A • de A is je waarom Vaak is er geen duidelijk doel voor het project en kunnen mensen niet eens zeggen hoe het er uit zou zien als ze slagen in hun doel. Positionering van een boek is niet wat woorden op een pagina verplaatsen; het kan het nemen van een actie zijn of een structurele verandering maken in het product of bedrijf Als een voortdurend verkopend boek je doel is, is de route duidelijk: blijvende impact en relevantie Als je geen verkopers ziet in je organisatie, dan ben je de verkoper (quote van Peter Thiel) mond-op-mond reclame is het ultieme doel je doet veel werk vooraf, zodat op het moment van lancering mensen je overal tegenkomen "we wore him down" - als je 1 x langs iets lekkers loopt, kun je het vaak prima weerstaan. Maar er komt een moment dat je toegeeft... Zorg binnen je marketing dat je ook zoveel mogelijk momenten creëert om je potentiële eindelijk te laten toegeven Neem een inventaris van alles dat je beschikbaar hebt om een klant het product in handen te laten krijgen Het probleem voor veel artiesten is niet piraterij, maar onbekend zijn - quote van Tim O'Reilly Iets dat vaak vergeten wordt : Hoeveel moeite kost het voor mensen om je product te vinden Deze kosten - transactie en ontdekking - zijn er zelfs als je werk gratis is Voor jou lijkt je boek misschien wel heel interessant, maar voor veel redelijk intelligente mensen is het een bijzaak. Iets waar ze veel gemakkelijker zonder kunnen dan hun koffie - naar Raymond Chandler creators moeten er niet aan zichzelf denken, maar aan hoe ze hun klanten badass kunnen maken - Kathy Sierra Je kunt dan ook kijken hoe je influencers badass kan laten lijken door jouw product Dit laatste kun je bereiken dankzij veel onderzoek Ideale influencers voor jouw product zijn die influencers die ook jou beïnvloeden kijk wie de trendsetters in jouw markt zijn. Die altijd het nieuwste zoeken en nieuws te bieden hebben Probeer mensen te vinden die juist een hele kleine kans hebben om van iemand zoals jou iets te horen, in plaats van naar mensen te gaan waar iedereen naartoe gaat Het meeste effectieve gebruik van aandacht van influencers is niet om mensen iets te laten kopen, maar als een teken van "social proof" De media heeft al moeite genoeg om mensen te laten betalen voor hun eigen product, dus hoe zouden ze hun lezers dan kunnen overtuigen om jouw product te kopen? De vraag is of media-aandacht de reden is van een succesvol product, of juist het gevolg van een succes. Aandacht van de media wordt vaak overschat, maar onderschat als het aankomt op het effect hiervan op je geloofwaardigheid en status Als het gaat om het creëren van een eeuwig verkopend product, dan moet je nooit het principe van mond-op-mond reclame uit het oog verliezen. De beste strategie is om alles te proberen en te zien wat er werkt voor jouw project. En wanneer je iets gevonden hebt, blijf je daarbij. Als er 1 advies gegeven zou kunnen worden aan toekomstige creatievelingen, dan is het: bouw een emailbestand op Soms moeten klanten of fans 1 voor 1 gewonnen worden. Oftewel, zoals Michael Driver zegt, "One heart at a time" Het zou niet oprecht zijn om te praten over het creëren van een klassieker, een continue verkopend product, om vervolgens net te doen alsof geluk er niet toe doet. Want geluk speelt een belangrijke rol